fredag den 8. maj 2015

Kylling i karry med et indisk twist (evt. Ristaffel)


Min familie og jeg er meget glade for at rejse og især til Indien. Faktisk så meget at jeg tror, at jeg har været i Indien flere gange, end jeg har været i Jylland :) En af grundene til at vi tager tilbage til Indien år efter år er deres ekstremt lækre mad. Udover at have været ude for madforgiftning en gang eller to, kan jeg næsten ikke huske at jeg har fået noget mad, i Indien, som smagte dårligt. Det er bl.a. grunden til at jeg lavede denne opskrift, da jeg fik lyst til kylling i karry. Jeg har blandet en masse krydderier i opskriften for at gøre den mere eksotisk, og det er efter min smag blevet meget vellykket. 
Til en dag hvor en ganske almindelig kylling i karry bare ikke gør det:

Kylling i karry (4-6 pers.)


Ingredienser

2 spsk kokosolie
2-3 løg i skiver
2 fed hvidløg, hakket fint
1 tsk ingefær
2-3 spsk karry
1-3 tsk rød chilipulver/chiliflager
1 stk gurkemeje
1 tsk kanel
1 tsk nelliker (stødte)
1 1/2 tsk koriander
1/2 tsk spidskommen
140 g tomatpuré
400 ml hønsebouillon
400 ml kokosmælk
600 g kylling (man kan godt tilføje mere)
300-500 g ris (afhængigt af hvor mange man er)

  1. Steg løg, hvidløg og ingefær i kokosolie ved lav varme i et par minutter
  2. Tilsæt alle krydderierne (karry, chili, gurkemeje, kanel, nelliker, koriander og spidskommen)  sammen med tomatpuré og bland det med løgene
  3. Tilsæt bouillon og kokosmælk og smag det til med salt og peber
  4. Skær nu kyllingen i stykker og tilsæt den 15-20 min inden servering, hvor det skal koges færdig 
  5. Kog risene og server eventuelt med nogle af de nævnte ting nedenfor

Serveringsforslag til ristaffel:
Banan
Rosiner
Peanuts
Kokosmel
Mangochutney
Forårsløg
Sukkerærter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar