fredag den 15. maj 2015

Hvidløgs Naan brød

Naan er et af de mest velsmagende brød. Efter jeg engang lavede en omgang tørbrød, som skulle have været naan-brød har jeg ikke gidet at prøve igen, da jeg var sikker på at det krævede en stenovn for at få et ordentligt naan. Der tog jeg grufuldt fejl. Med denne opskrift kan man snildt få et dejligt blødt men sprødt naan-brød lavet på panden.
De smager bedst nylavede, men man kan godt gemme dem og så riste dem hurtigt før de skal spises. 

Naan brød (6 stk.)

Ingrediensser: 

  • 10 g gær
  • 1 dl lunken vand
  • 1tsk salt
  • 1 tsk sukker med top
  • ca. 1 dl græsk yoghurt 2 %
  • 50 g groft mel (grahams)
  • ca. 200-250 g hvedemel
  • 50 g klaret smøret eller ghee
  • ca. 3 stk hvidløg
Opløs gæren i vandet, tilsæt herefter salt, sukker, yoghurt og groft mel. Tilsæt hvedemelet lidt efter lidt, mens dejen æltes (gem gerne noget af melet til æltningen). Ælt dejen rigtig godt til den er smidig og glat – det tager ca. 6-8 min.Dejen kommes tilbage i skålen og dækkes til med et viskestykke, lad den hæve ca. 2 timer til dobbelt størrelse.
Kom smørret i en lille gryde og smelt den ved svag varme. Når det hele er smeltet tages smørret af blusset og sættes til side. Her vil der dannes et hvidt bundfald, sigt det fra eller gør som jeg og brug den gule del af smørret. Hvis du bruger ghee skal det ikke klares, da det er klaret smør.

Del dejen i 6 stykker. Kom lidt mel på bordet og rul hver stykke tyndt ud (ikke papirstyndt, men tyndt). Varm en pande med lidt klaret smør på, kom evt et halvt hvidløg på panden - så bliver det til hvidløgsnaan, når panden er varm lægges et brød på panden og steges ca. 2-3 minutter på hver side til de er gyldne. Brødet tages af panden og smørres med lidt smeltet smør, evt. hvidløgssmør. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar