onsdag den 20. maj 2015

Æble-cheesecake



Denne cheesecake er min fars ynglingskage selvom han ikke er en stor cheesecakefan. Jeg er personligt en kæmpem cheesecakefan og den er også en af mine favoriter. Så hvis du laver denne kage, er du næsten garanteret en succes. Vælg den ikke fra fordi den skal i ovnen tre gange, den tager ikke så lang tid da man arbejder videre når kagen er i ovnen. Min fødselsdagskage nr. 2 - man kan aldrig få for meget af det gode. 

Æble-cheesecake (en springform eller en ca. 20x35 cm form)


Ingredienser


Æblegrød: 5-6 dl (man kan snyde og købe færdiglavet, meeeen)
5-6 æbler 
1-2 dl vand
4 spsk. Sukker
1 vaniljestang
Ca. 1 tsk citron

Bund:
250 gr. hvedemel
125 gr. brun farin
100 gr. finthakkede mandler 
200 gr. koldt smør

Ostemasse: 
400 flødeost
100 g flormelis
2 s/m æg

25 g hakkede mandler

Æblegrød:
Skræl æblerne og skær dem ud i små stykker. Tilføj vand og lad æblerne koge ved svag varme, rør jævnligt i dem. Når æblerne er blevet til grød, smag til med sukker vanilje og citron. 

Smuldrerbund: 
Bland mel, farin og finthakkede mandler. Skær smørret i tern og blend det sammen. 
Tag ca. 2 dl af smuldrerdejen fra til senere, og kom resten i kageformen og pres det ned. 
Bag i 12 min ved 175 grader.

Ostemassen: 
Pisk flødeost, flormelis og æg sammen til en flydende cremet masse. Hæld den ud over den varme kage. 
Bag igen i ca. 14 min.

Smør forsigtigt de ca. 5 dl æblegrød ud over ostemassen. 
Bland resten af dejen med mandelflager og fordel det ud over æblegrøden. 
Bag videre i ca 16 min.

Kom den i køleskabet i mindst 3 timer eller natten over.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar