tirsdag den 14. april 2015

Chokoladebrownie


Denne kage opstod egentlig på en sjov måde. En fra min klasse havde været i sådan en slags klub på gymnasiet, og hun kom så tilbage med et stykke kage derfra. Jeg fik lov til at smage en bid og var straks forelsket. Jeg fik hurtigt sendt et sløret billede af opskriften - så manglede jeg bare en undskyldning for at lave den. 
Den kom så her i søndags, hvor jeg havde min såkaldte "kageklub" på besøg. Den går basically ud på, at vi mødes med hver vores kage og hygger, snakker og spiser ALT for meget kage. Min kage blev altså denne gang brownien. Jeg lavede den aftenen før, og den smagte skønnere dagen efter. Opskriften er en anelse ændret, da der bl.a. skulle meeeget sukker i den anden version. 

Chokoladebrownies

Bageform: 20 cm x 15 cm

Ingrediensser:

90 g mørk chokolade
150 g smør
125 g mel
25 g kakao
1/2 tsk bagepulver
En knivspids salt
2 æg
260 g brun farin
3 tsk vaniljesukker
100 g valnødder, hasselnødder eller pecannødder

Fremgangsmåde:
1. Opvarm ovnen til 180*C, kom noget bagepapir i bageformen. Hak chokoladen og kom den i en glasskål, tilsæt smørret og lad det smelte over et vandbad. Rør med jævne mellemrum.
Tag skålen fra varmen og lad chokoladen køle lidt af. Sigt mel, kakao, bagepulver og salt sammen i en anden skål.
Pisk æggene i en tredje skål og tilsæt derefter farin og vaniljesukker. Rør ingredienserne sammen indtil de lige er blevet blandet.
Vend forsigtigt den smeltede chokolade i æggeblandingen. Vend dernæst forsigtigt melblanding og nødderne i dejen. Der må ikke være noget synligt mel.
Hæld blandingen i bageformen, udjævn toppen med en dejskraber og bag kagen i 25 minutter. Lad kagen afkøle i formen inden du skærer den i firkanter.
Server eventuelt med vaniljeis eller 18% creme fraiche og nogle bær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar