mandag den 6. april 2015

Den eneste rigtige pandekageopskrift


Min familie har altid været store pandekagerfans. Jeg tror næsten, at jeg har lavet flere pandekager, end jeg har levet dage i mit liv. Vi har ofte spist dem i stedet for et måltid med rødt syltetøj og vaniljeis, selv da jeg var helt lille. Den eneste der aldrig har flippet en pandekage i min familie, eller lært opskriften udenad, er min far. Han elsker dem - men kun hvis de bliver serveret på et sølvfad :) Ofte har vi noget dej stående i køleskabet, så man hurtigt kan smide en klat smør og dej på panden, og så har man den lækreste pandekage på 2 minutter. Denne opskrift er fra den gode gamle bog "GOD MAD - LET AT LAVE" fra 1973, dog med et par ændringer. I bogen er der et enkelt orange bogmærke, jeg kalder det "pandekagemærket".

Pandekager:

Ca. 12 stk (vi plejer at lave dobbeltportion :)

Indgredienser: 

  • 200 g mel
  • 2 tsk sukker
  • 1/4 tsk salt
  • 1/2 - 1 vaniljestang
  • 3 æg
  • 4 dl mælk
  • 3 spsk. vand
  • Til bagning: smør 
Serveringsforslag: Is og rødt syltetøj, citron og sukker, sirup og banan m.m.

Hæld først væske, derefter øvrige ingredienser i blenderen, tag vaniljekornene ud af stangen, og blend 1-2 min. Eller rør alle ingredienser til en jævning. Hæld dejen i en kande. Lad dejen hvile i 30 min (man kan godt lade vær med det). 
Varm en pande op, og kom lidt smør på. Begynd ved pandeskaftet og drej panden, så dejen fordeler sig. Bag pandekagen ved jævn varme, til den er lysebrun. Vend den med en paletkniv, og bag den færdig. Læg dem evt. sammenfoldet eller under noget staniol, så de holder varmen. 
Så er de klar til spisning!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar