torsdag den 2. april 2015

Flødeskumslagkage med marcipanlåg


Denne lagkage er efterhånden en klassiker i min familie. Den giver altid alle et tilfreds udtryk i ansigtet, og især min morfar siger aldrig nej til nr. 2 stykke. Oprindeligt var det min søster som lavede lagkagen, men da hun i øjeblikket befinder sig i Mellemamerika måtte jeg jo begive mig ud i det. Resultatet blev en dejlig påske-lagkage til at sætte fødselsdagssæsonen i gang og en glad morfar.
Jeg lavede selve lagkagen aftenen før den skulle spises, så kagebundene kunne blive lidt moist, og marcipanlåget et par timer før da det ellers ville blive lidt kedeligt og blødt.

Flødeskumslagkage med kagecreme og marcipanlåg:

Ingrediensser:

  • ·      3 stk. Lagkagebunde
  • ·      ½ L. Fløde
  • ·      Syltetøj (fx hindbær, jordbær, solbær)
Kagecreme:
  • ·      2 æg
  • ·      2 spsk. Sukker
  • ·      1 spsk. Maizena
  • ·      2 ½ dl. Mælk
  • ·      1 vaniljestang
Marcipanlåg:
  • ·      ca. 300 g marcipan
  • ·      1 tsk honning
  • ·      ca. 100 g flormelis (hælder det lidt på gefühl)
Fremgangsmåde:
Start med at lave kagecremen: Pisk æg og sukker sammen i en tykbundet gryde. Tilføj mel og mælk i, og bring cremen i kog ved konstant piskning. (så mælken ikke brænder på)
Kom vanilje i (du kan også tilsætte stangen, men husk at tage den op inden du kommer cremen på kagen!) drys sukker over cremen, mens den afkøler så den ikke trækker skind.
Pisk fløden stiv (dog ikke oste-stiv).
Så skal lagkagen bare samles. Jeg kommer ca 5 spsk. Flødeskum ned i cremen når den er afkølet, så får den en federe teksttur.
(Jeg er så fræk at jeg bare køber lagkagebundene færdiglavet, da hele lagkage projektet bliver MEGET nemmere, og jeg synes at de smager helt fint.) Tag først en lagkagebund og vend den med toppen nedad, kom så et tyndt lag syltetøj på herefter halvdelen af cremen og så halvdelen af flødeskummen (gem en smule flødeskum til toppen). Gør det samme en gang til, og slut af med en bund med toppen opad. Kom til sidst det sidste flødeskum på toppen, for at marcipanen bliver flot når den lægges på lagkagen.
Så er det i gang med den svære del: marcipanlågget. Honningen og flormelissen blandes ind i marsipanen.
Ælt marcipanen smidig med varmen fra dine hænder. Dette er meget vigtigt, da vi har brugt for et smidigt låg så vi kan få en pæn overflade på kagen. Læg et stykke bagepapir på bordet, så er det nemmere at løfte ”lågget” til sidst. Hæld lidt flormelis på bagepapiret. Form marcipanen til en høj, rund cirkel og vend den på alle sider i flormelissen. Begyndt at rulle marcipanen ud på bordet. Pres ikke ned, mens du ruller – lad kagerullen gøre arbejdet. Rul marcipanen ud i en relativt tynd cirkel.
Når du skal flytte låget over på kagen, hav da kagen stående ved siden af. Tryk lidt på marcipanen i siderne så det ligger tæt ind til lagkagen. Skær det overskydende marcipan af. Pynt med hvad du nu lige har evt. Nogle marcipanblomster.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar