mandag den 19. oktober 2015

Kokosnød chips


Det er efterhånden lang tid siden jeg har lagt noget ud i min opskriftsbog. Det skyldes udelukkende skolestart. Skolestart er for mig forbundet med en stor omvending ift. hvor meget tid jeg har, til at lave ting som jeg selv har lyst til. Det meste der fylder mit hoved er afleveringer og matematik :) Udover det har jeg efter feriens kaloriechok, holdt sukkerfri måned - hvilket også har resulteret i lidt færre kager fra min side af. Det holder mig dog ikke fra at lave nogle sunde snacks i ny og næ. I dag bliver det kokosnød chips. De er en million gange bedre end dem man køber i butikkerne, da man virkelig kan smage kokosen. Brug dem i mysli, på yoghurt eller i kager og salater.

Kokosnødde-chips

Ingredienser: 
  • Kokosnød
  • evt. vaniljesukker

Fremgangsmåde:

Flæk kokosnødden:
Lav først 1-3 huller i det bløde område af kokosnøddens øjne.
Hæld herefter kokosvandet i et glas. Du kan drikke det eller bruge det til salatdressing eller andet.
Kom kokosnødden i en plastikpose og luk den med en stram knude.
Fyr posen med kokosnødden ned mod nogle fliser til den flækker. Det kan godt være, at man skal kaste den mere end en gang. 
Nu kan du nemt få kokosnøden ud af skallen. 

Kokosnødde chips:
Skær kokosnøddestykkerne på et mandolinjern (kniv nr. 1 eller 2) eller skær selv kokosnødden i tynde skiver. 
Bred dem ud i et lag på en bageplade (kom evt. lidt vaniljesukker på dem), og kom dem i ovnen i ca. 1 time (afhængigt af tykkelsen) på 100 grader. 
Tag kokos chipsene ud, og lad dem køle af. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar