mandag den 30. marts 2015

Super sprød ymerdrys


Morgenmad er efter min mening det bedste måltid på dagen. Min morgenmad er altid velovervejet, da jeg jo kun kan spise den en gang om dagen. I dag blev det derfor ymerdrysets tur til at ramme mit morgenmadsbord, ovenpå en god omgang græsk yoghurt. 
Jeg hader at smide mad ud fordi det er for gammelt eller bare fordi det ikke smager som da det var friskt. Derfor blev jeg meget inspireret af min søster da hun nævnte at hun brugte sit "outdatede" rugbrød til at lave ymerdrys med. Jeg gik straks i gang med at søge på nettet, og lade mig inspirere af en masse forskellige ymerdrys. 
Jeg kom frem til denne lækre mix: 

 Hjemmelavet ymerdrys

Ingrediensser: 

  • 400g daggammelt rugbrød
  • 4 spiseskefulde brun farin (Eller muscovado sukker)
  • 100g hasselnødder 
  • Havregryn
  •  Solsikkekerner
  • Græskerner
  • Andre nødder eller kerner fra skuffen.
  • Tilføj evt. Nogle tørrede figner eller rosiner når det er bagt
Fremgangsmåde:
Del rugbrødet i lidt mindre stykker, og kom det ned i foodprocessoren. Fordel rugbrødet på en bageplade med bagepapir. Kom så nødderne ned i blenderen, lad gerne nødderne blive lidt grove - så de bliver lidt forskellige størrelser.
Tilsæt herefter nødder, havregryn, solsikkekerner, figner, brun farin, sukker m.m. på bradepanden med rugbrød og MIX.
Kom det herefter i ovnen på 160-170 grader, i ca 30 min afhængigt af ovnen. HUSK at tjekke til det ofte! Gerne hvert 10 min, da der ikke skal meget til at brænde høstakken på...
Husk også at det ikke er sprødt lige når det kommer ud af ovnen, lad det køle af en 10 minutters tid før du spiser det J Du kan nu evt. komme nogle rosiner i.
Når du vil gemme det til siden: kom det i en tætsiddende boks, da det ellers vil blive blødt L

GOD FORNØJELSE!

1 kommentar:

  1. Uuhm, det er bare SÅ lækkert på græsk yoghurt! :-)

    SvarSlet