tirsdag den 31. marts 2015

Rugbrød med gulerødder og kerner

Jeg har i løbet af den sidste uge gået og plejet min nyligt lavede surdej. Jeg har længe gerne ville lave rugbrød, men da det er et lidt større projekt med denne surdej, blev det et ferie-projekt. Jeg skal advare om, at det tager ens opmærksomhed i et par timer men med et deeejligt resultat!
Brødet bliver meget klæb (pga. gulerødderne), så måske vil jeg lade den efterhæve i lidt længere tid næste gang... Vi får se... Men et friskt stykke rugbrød med smør eller et "gammelt" ristet stykke med ost tilføjer kun glæde i livet. 

Et stort rugbrød & 10 rugboller

Ingrediensser:
  • ·      200 g surdej
  • ·      450 g groft rugmel
  • ·      150 g rugkerner
  • ·      200 g kerner (hørfrø, sesamfrø, solsikkekerner, græskarkerner)
  • ·      2 spsk. Salt
  • ·      200 g revne gulerødder
  • ·      6 dl lunkent vand
  • ·      12,5 g gær
  • ·      ½ hvidt-øl
  • ·      200 g mel
  • ·      1½ spsk sirup/honning
  • ·      evt. tranebær

Pynt: Græskarkerner eller solsikkekerner

Fremgangsmåde:
Opløs gæren i vand og tilsæt alle ingredienser, undtagen de revne gulerødder og ælt dejen godt sammen. Så lang tid som muligt (10 min), det er dejlig nemt hvis man har en røremaskine. Tag evt. en klump dej fra, som kan bruges som surdej til næste bagning.
Tilsæt gulerødderne og ælt dejen 1-2 min mere.
Lad dejen hæve tildækket og lunt, ca 4 timer - gerne mere.
Tilsæt herefter øl, mel og honning og rør en gang til.
Kom dejen op i 1 smurt rugbrødsform og tryk dejen godt ned i formen og glat overfladen med en våd dejskraber, form evt. nogle rugboller ud af det overskydende dej - og kom nogle tranebær i. Drys med kerner.
Lad brødet efterhæve tildækket og lunt indtil dejen er hævet op til kanten af formen. Dette tager ca. 1 ½ time.
Sæt brødet i en forvarmet ovn på 200° C, der med det samme skrues ned til 170° C. Bages i ca. 1 time og 40 min.

Når brødet er færdigbagt, må det gerne blive pakket ind i et fugtigt klæde. På den måde undgår du den tørre, hårde skorpe og du bevare dampen i brødet, som gør det lækkert fugtigt.
GOD FORNØJELSE!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar